The problem that i have with this script i wrote is that it says, when i compile it:
piepballen has private acces in wereld.wereld
i have no clue what i can do about it.
Im using bluej.
this is the code:
Code:import wereld.Robot; public class SlimmeRobot extends Robot { public SlimmeRobot (String naam) { super(naam); } // hiermee dobbelt Henk een waarde en die waarde is het aantal stappen dat hij gaat zetten. public void lopen() { int dobbeluitkomst; dobbeluitkomst = dobbel(); for (int i = 0; i < dobbeluitkomst; i++) { stap(); } } public void HoeveelOmhoog(int omhoog) { for (int j = 0; j < omhoog; j++) { stap(); } } public void HoeveelOmlaag(int omlaag) { for (int k = 0; k < omlaag; k++) { stap(); } } public void HoeveelLinks(int links) { for (int k = 0; k < links; k++) { stap(); } } public void HoeveelRechts(int rechts) { for (int l = 0; l < rechts; l++) { stap(); } } public void uitvoerenstappen() { int omhoog; int omlaag; int links; int rechts; omhoog = vraagGetal("Hoeveel stappen moet ik naar boven?"); omlaag = vraagGetal("Hoeveel stappen moet ik omlaag?"); links = vraagGetal("Hoeveel stappen moet ik naar links?"); rechts = vraagGetal("Hoeveel stappen moet ik naar rechts?"); HoeveelOmhoog(omhoog); rechtsom(); rechtsom(); HoeveelOmlaag(omlaag); rechtsom(); HoeveelLinks(links); rechtsom(); rechtsom(); HoeveelRechts(rechts); linksom(); } public void ruimPiepbalOp() { int a=pos_x; int b=pos_y; OefenwereldSlimmeRobot.piepballen [a] [b]=null; } public void hoofdProgramma() { int aantalPiepballen=7; boolean vraag1; vraag1 = vraag("De onderzoeker Henk de Jeager zit in Egypte. Hij heeft net de ontdekking van zijn leven gedaan.\n"+ "Hij heeft een piramide ontdekt. Hij had er ook al een kaart van gemaakt zodat hij weet waar de schatten in de piramide liggen.\n"+ "Toen Henk de volgende dag de schatten wou ophalen was hij zo dom geweest om de kaart in het kamp achter te laten.\n"+ "Jij moet Henk de coördinaten doorgeven waar de schatten liggen. Er zijn er 7 in totaal.\n"+ "\n"+ "Wil jij Henk helpen met deze belangrijke missie zodat hij met vervroegd pensioen kan?"); if(vraag1 = true) { lopen(); while (aantalPiepballen > 0) { uitvoerenstappen(); if (opPiepbal()) { ruimPiepbalOp(); zeg("Geweldig. Dit is 1 van de 7 schatten!"); aantalPiepballen--; } else { zeg("Jammer. Hier ligt geen schat!"); } } vraag("Bedank dat je mij geholpen hebt met de zoektocht naar de schatten. Dankzij jou kan ik nu met pensioen.\n"+ "Ik zou natuurlijk ook een deel van de schat aan jou kunnen geven, maar dat zit er niet in. Want ik heb een huisje\n"+ "op het oog in Hawai, waar ik de rest van mijn leven onder de palmbomen wil slijten. Dus helaas heb jij pech.\n"+ "Dus vaarwel en tot nooit meer ziens!\n"+ "\n"+ "MUAHAHAHAHAAHAHAHAHHAHAHAAAAA!"); } } } en this is the world: // Code voorbeeld voor een robot met de naam Kareltje import wereld.*; public class OefenwereldSlimmeRobot extends Wereld { SlimmeRobot robot; static String wereldKaart = "xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx\n"+ "xo.x....................xo.......x\n"+ "x..x..xxxxx.....xxx.....xxxxxx...x\n"+ "x..x..x...x..x.......x..x........x\n"+ "x..xxxx...x..xxxx....x..x........x\n"+ "x.........x..x..........xxxx.....x\n"+ "x...xxxxxxx..x...xxx....x........x\n"+ "x...xo....x.............x........x\n"+ "x...x.....xxx......x.............x\n"+ "x...x..............x...xxx.......x\n"+ "x...xxxxxxx..x...x...............x\n"+ "x..........xxx...xxxxx......x....x\n"+ "xxx.xxxx.........xo..x......x....x\n"+ "x.........x..........x......x.o..x\n"+ "x..xxx....x.......xxxxxxx...xxxxxx\n"+ "x...x.....x......................x\n"+ "x...x.....xxxxxxxxx..xxxxxxxxxxxxx\n"+ "x...x.............x..............x\n"+ "x.........xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx..x\n"+ "x..........xx............x.......x\n"+ "x...xx.xx...x............x.......x\n"+ "x....x.......x.....x.....x.......x\n"+ "x....x.......x.....x.....xx......x\n"+ "x............x.....x...xxxxxx....x\n"+ "x....xxxxxxxxxxx...xo............x\n"+ "x....x.............xxxxxxxxxxxxx.x\n"+ "x....x....................x......x\n"+ "x.xxxx...xxxx.......x.....x......x\n"+ "x..xo....x..x.......xxxxxxxxxx...x\n"+ "x..xxxxx.x..xxxx..........x......x\n"+ "x................................x\n"+ "xxxxxxxxxxxxxxxx.xxxxxxxxxxxxxxxxx\n"; public static void main(String args[]) { OefenwereldSlimmeRobot wereld = new OefenwereldSlimmeRobot(); } public OefenwereldSlimmeRobot() { super(wereldKaart); setSlaaptijd(10); robot = new SlimmeRobot ("Henk de Jeager"); plaats(robot, 16, 31); } }
please help because i have to give it to the teachers in about 3 hours
Last edited by WingedPanther; 02-26-2010 at 09:22 AM. Reason: add code tags (the # button)
I think the problem is here:
OefenwereldSlimmeRobot.piepballen [a] [b]=null;
Your class OefenwereldSlimmeRobot extends Wereld, but cannot access their private members! Probably this class has a particular (public) method that allows to get the array: use it!
a clue for you: Always use english names for your methods or classes.
There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)
Bookmarks